24 okt. 2011

Äppelmuffins

Emma - här kommer receptet på äppelmuffins som du frågade efter...

150 g smör
2 dl strösocker
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
1/2 dl mjölk
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Vispa smör och socker.
Rör ned ett ägg i taget.
Tillsätt vaniljsocker och mjölk,
därefter vetemjöl och bakpulver.
Vispa till en slät smet.

Fyll muffinsformar ( stora eller små...) till ca 2/3delar med smet.
Tryck ner äppelbitar efter tycke och smak ! Jag brukar vända bitarna i kanel och socker först.
In i ugnen , 200 grader i cirka 15 minuter .

Lycka till !

p.s det är en riktigt bra grundsmet som jag använder ofta med stor variation...smaksätt tex smeten med citron eller apelsin & kakao, eller varför inte trycka ner godis , eller blåbär...ja, det är bara fantasin som sätter gränserna !!


7 kommentarer:

Lee sa...

Jag vet att jag inte heter Emma, men tackar ändå för receptet en bakdag som denna :) Kram!

Anonym sa...

Har precis provat ditt recept, kan bara säga , Kanongott !!!
Tack för tipset :)

Susanne

Angelique sa...

Om jag bodde på Gotland skulle jag vilja vara i Bersån varje ledig stund; vilken lisa för själen. Maria, du är en begåvning! <3

Berså sa...

Kul att Ni gillar receptet... :)

Angelique - jag önskar att Du skulle kunna vara mer i Bersån...Hoppas Vi ses snart !

Mvh / Maria

Emma - fotoblogg sa...

åhh tack! :D

Berså sa...

Emma - det var så lite så...:)

Min Mans Mat sa...

Tack för bra recept, så himla gott med äppelmuffins, ska nog prova dessa i eftermiddag, ser så fina ut/Helena i Småland

Skicka en kommentar